onsdag 18. januar 2012

Matpakke...

Er du en av de som vrir hjernen din om morgenen for å finne på noe kreativt å putte i matboksen til kidden?  Eller er du en av de som hver dag går for kneip med leverpostei? Eller kanskje er du en av de (få) som kvelden før lager klar matboksen full av gastronomiske herligheter?
Har du barn som spiser hva som helst, eller et barn som rynker på nesa til det meste?

Vi er så forskjellige, både store og små. Noen spise mye, noen spiser lite. Noen spiser alt de får servert, mens andre kun inntar kneip med leverpostei de første 5 leveårene...

Helsemyndighetene kommer stadig med anbefalinger om hva både barn og voksne bør få i seg, og ikke få i seg. Innerst inne vet vi vel hva kroppen trenger, det har ikke vært store endringer på den fronten de siste 20 årene...

Men tilbake til den (hersens) matpakken... Jeg liker ikke matpakker....eller..hvis de er fylt av noe annet enn brødskiver og knekkebrød så liker jeg de! Jeg drømmer om at alle barn skal få servert sunn og næringsrik mat i barnehagen og på skolen. Hver dag...DET hadde vært noe det. Det er nemlig ikke bare bare å lage en matpakke som er, sunn, næringsrik, innbydende og like fresh etter noen timer i sekken (som forøvrig lever ett liv som karusell idet mine barn tar den på ryggen. Det hoppes, sprettes og ikke sjeldent slenges sekken bortover gulvet. Stakkars matpakke....)

Da jeg var i permisjon med minstemann fikk eldstemann noen vannvittige matpakker med seg på barnehagen. Heldiggrisen! Jeg var hjemme, hadde gooood tid og syns det var en glede å lage deilige matpakker til gutten. Jeg tror (håper i hvertfall) at det går gjetord om de matpakkene ennå.. hehe!

Men nok om det som engang var. For deg som trenger en liten inspirasjonsinnsprøytning på matpakkefronten. Her kommer noen snasne og morsomme matpakker andre i hvertfall har tid til å lage om morgenen...








































































Lykke til folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar