tirsdag 25. januar 2011

Gullkorn fra barnemunn

Av og til ler jeg så jeg får krampe i magen, tårene triller og smilet går nesten rundt hodet. Ingenting er så morsomt som når små prinser og prinsesser sier morsomme ting, lager "nye" ord og snur om på kjente uttrykk. Og når man jobber i bhg...ja da hører man mye morsomt...

Her er noen gullkorn jeg har vært så heldige å få høre fra egne og andres barn.

"Tatatutatatæte" - Kaptein Sabeltann skute.

"Boffan bættin" - Postmann Pat.

"Krokofeen" - Cafe på kjøpesenter.

"Charlotte!!! Han Henrik tok karma'n din" - Charlotte!!! Han Henrik tok kameraet ditt.

"Mamma, kan  e få støvsuge me?" - "Mamma, kan e få føne håret mitt?"

"Kyllehatt" - Hatt med bilde av en kylling utenpå.

"Syr" - Flertall for sau. Det heter jo en ku, flere kyr...

"Digerheldig" - Veldig heldig!


Fredrik: "Mamma, e e så sterk at e kan løfte heile jorda!" Mamma: "WOW, da e du den sterkeste gutten i kjenne" Henrik: "Fredrik...Kan du løfte den MED makka inni å?"


Henrik:"Mamma du e så søt"." Mamma:" Åååå syns du Henrik? Tusen takk skal du ha. No blei i veldig glad i hjertet mitt". Henrik:"Mmmm du e så søt som ei ku mamma".


Mamma:"Henrik, kordan har du greid å blitt så stor? Du blir jo bare større og større!" Henrik:" Det e lyset, blanding (les:frokostblanding), grønnsakene og tyggisen som gjør at e bare bli storere og storere vel!"

Henrik: "Mammaaaaa!!!!" Mamma: "Ja Henrik, ka e det?" Henrik:"E tror e har bæsja en familiebæsj". Mamma:"En familiebæsj?" Henrik:" Ja, det e nok en familiebæsj...se her...en pappabæsj, en mammabæsj og en babybæsj."

Henrik:" Mamma, du har fullt av sugemanna i skapet!" Mamma: "Eeeeh....Hæ?" Henrik: "Kom å se da mamma, her e MASSE sugemanna!" *mamma går inn på kjøkkenet* Henrik: "Se her da mamma, du HAR det!" *holder frem ei stor skål med SEIGMENNER han har funnet i kjøkkenskapet, mens mamma knekker sammen i latter*


Henrik og Andrea spiser eple. Andrea kommenterer at biten hun tok ut av eplet ligner på en plomme. Henrik:"Se, min da Andrea! Min sin eplebit ser ut som puppa!!!" Boys will be boys...


På barnehagen jobber de med "gamledager". Barna blir intervjuet, og på spørsmålet om barna kjenner noen fra gamledager, tenker Henrik seg nøøøøøye om og holder pekefingeren tenkende på haka. Plutselig sier han triumferende, med et stort smil: "Ja, JEG vet om noen. Mamma sin kjæreste" ♥



Hørt i barnehagen:

Ett av barna ser opp på en av de ansatte og sier: "E trodde puppene skulle være lengre oppe e"


Kristina: "Charlotte... E har en søster som heter Hedda. Kan du si Hedda?" Charlotte:" Hedda!" Kristina: "Å så flink du va no Charlotte. Du har blitt ei stor og flink jente altså."


"Charlotte, koffor har du guttehår?" Spørsmål fra jente på bhg med verdens lengste og vakreste krøllehår...

"Hepple" -  Eple

"Pappa e en tiger i senga" -  Pappa bruker å leke tiger, og fanger oss når vi skal legge oss om kvelden.

"Kan ikke du komme hjem å besøke pappa'n min? Så kan du få høre på kul musikk"  -  Hjelpsom gutt til ansatt på avdelingen, i håp om å få pappa ut av singeltilværelsen.

Jeg står og skifter blei på minstejenta på avdelinga når en av fireåringene kommer labbende inn. "Charlotte, her lukta det bæsj." "Ja, det gjør nok det." "Kan du ikke bare kaste ho i boss da så vi slippe den lukta. Det e plass til ho i bossbøtta asså!"


Har du noen gode historier fra barn som har sagt eller gjort morsomme ting?

6 kommentarer:

  1. hehehe.... Hærlige gullkorn snuppa:) Jammen e vi heldig som er så heldige å få oppleve så mange hærlige gullkorn og ha mange morsomme samtaler med barn:)
    Lucky oss:)
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  2. Hahaha, nå lo jeg godt her! Blir bestandig så glad av å høre slike gullkorn. :)

    SvarSlett
  3. Ej sitte her og flira høgt!! Kjempe bra Charlotte!!
    Klem Brita :)

    SvarSlett
  4. He, he. En av bonusene ved å jobbe i barnehage det der ;) Sjåast i morgå!

    SvarSlett
  5. Nathaniel når han va med å bytta bleie på baby-Oline: "mamma, ho har rompetiss ho!!"

    Spøkepølse - spøkelse
    PottePætt - postmann pat
    piddepadde - skilpadde

    Nathaniel var ferdig på do, og roper ut til pappa når han ser nedi do: "Den bæsjen ligna på pappa!! En pappabæsj!"

    Nathaniel 2.5 år: "NEI! Mamma ikkje leike bil!! PAPPA leike bil! Mamma vær på kjøkkenet!" (rollefordelinga i huset e klar!)

    Jeg var på jobb i barnehage i ålesund på småbarnsavdeling. En av jentene satt på fanget mitt, drar opp ermet på genseren min, og bryter ut i vill ekstase: "Akkurat sånn som pappa!!" (altså like hårete. takk for deeeet)

    Nathaniel og pappa er på badet om morningen. De skal stelle seg, og kjøre til barnehage og jobb. Nathaniel somler og diller og duller som bare en 3 åring kan. Pappaen blir utålmodig og hever stemmen litt for å få han til å komme å vaske seg. Nathaniel rusler bort til pappaen, og sier: "skulle bare forte meg litt e pappa!"

    SvarSlett
  6. Fantastisk bra! Vi burde samle alle disse morsomme utsagnene i ei bok! Jeg ler så jeg griner:)

    SvarSlett