søndag 16. januar 2011

Regnværsdager og andre "hva skal vi finne på i dag" - dager...

Hvorfor er søndager så kjedelige? 

De fleste voksne elsker søndager, fordi de er så stille. Dagen går sakte, og de er fulle av muligheter for familiekos. Jeg kan huske jeg syntes søndager var utrolig kjedelige da jeg var liten. I mine øyne skjedde det ingenting på søndager!

Nå elsker jeg søndager nettopp fordi det skjer ingenting. (Selv om jeg likevel fyller de med rydding, vasking og andre saker jeg ikke får gjort ellers i uken) Men i tillegg bruker jeg søndagene til å få kvalitetstid med prinsene mine.

Mine foreldre mente det var sunt å kjede seg innimellom, noe jeg er helt enig i. Mange av oss er så opptatt av at det skal foregå noe hele tiden, at vi ikke rekker å kjede oss. Jeg tenker det er godt for barn å ha dager der man kjeder seg. Det MÅ ikke skje noe hele tiden. Tro meg, det skjer nok resten av uken.
Ikke glem at å være på barnehage og skole er barnas "jobb". De er like slitne som oss voksne etter endt "arbeidsdag". Det er godt med en fridag innimellom. Syns du ikke?

En venninne av meg brukte facebook til å få tips til hva de kunne finne på i dag. De kjedet seg og trengte noen ideer til hva søndagen kunne brukes til. Det kom flere tips tilbake og vips så hadde plutselig en hel del de kunne finne på.

I skrivende stund får jeg også en sms fra en annen venninne. Hun skriver: "Leikeland klokka 13 på en søndag viste seg å være en dårlig ide...Sykt med folk..
I neste sms står det: "Akkurat no har e pressa me opp i et hjørne...sitter på gulvet og ser i et blad..heilt stappfullt. Skulle egentlig på svømmehallen, men køa begynte med inngangsdøra og bevegde seg ikke frammover. For en gøy søndag.

Jeg svarer: "Dra hjem og kjed dere i steden" Jeg er sikker på at det vil bli en mye kjekkere søndag :)

Her er noen tips til hva man kan gjøre på "kjedelige" søndager, eller andre dager:

* Male. Husk at man kan male med både hender og føtter.
* Bake
* Klippe og lime. Lag masker, papirblomster, dyr osv
* Fingerhekle
* Dryppe lys i et glass med vann
* Kle dere ut
* Papirbretting
* Spill et spill sammen
* Lag kino hjemme
* Puslespill
* Bygg en hytte
* Stupe kråke
* Lek gjemsel
* Lek "Kaldt eller varmt" / "Fugl eller fisk"
* Lag en dans
* Stol leken
* Ta en sykkeltur
* Dra på fisketur
* Lag en drage og lek ute i vinden
* Dra på skattejakt
* Les bøker
* Lag trolldeig
* Ta en fjelltur
* Mat endene
* Dra i fjæra og let etter krabber
* Vannkrig
* Klatre i trær
* Dra på skitur

Flere gode tips mottas med takk.

Ha en fortsatt herlig, kjedelig søndag.


Henrik, Onkel Vegard og Fredrik 


9 kommentarer:

  1. TAKK for fantastisk blogg!

    SvarSlett
  2. Vær så god Linda:) Herlig å høre at du liker den. Gir inspirasjon til å fortsette :)

    SvarSlett
  3. hahaha....du altså :) godt mine mld kan gi deg litt inspirasjon :) <3

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hjelpa søta :)

    SvarSlett
  5. hei igjen.
    Her var det mange gode tips til en annen gang vi kjeder oss:)
    Her ble det tegning, klipping og plastelina. Tiden gikk nesten alt for fort, for plutselig var den kjedelige søndagen over:)
    klem fra Karianne

    SvarSlett
  6. Tuusen takk for gode ideer ;)

    Cathrine

    SvarSlett
  7. "Dryppe lys i et glass med vann". Denne tilfredstillende aktiviteten hadde jeg helt glemt!
    Gleder med til Søndag!

    SvarSlett
  8. he he he Vegard, husker vi gjorde det i "kaviar"glass:)
    karianne

    SvarSlett
  9. Å hærlige søndag.No er mine barn voksen,men mange av de aktivitetene var brukt på søndagene,står som gode minner for mine barn idag. God Søndag til dere småbarnsforeldre. hilsen tante pose :)))

    SvarSlett