mandag 24. januar 2011

"Mamma, når skal jeg få mobil?"

"Om lenge..." svarer jeg prinsippfast. Han er 7 år og spør allerede etter mobil! Hva skal vel han med mobil? Er ikke det ALT for tidlig? Jeg bringer og henter han stort sett samme hvor han skal, og er han hos noen så er det lett å få tak i foreldrene og gi videre beskjed til han gjennom de. Dessuten tror jeg han hadde kommet til lagt den igjen overalt. 7 åringer prioriterer ikke å passe på mobiler når de leker. Da er det leken som gjelder. Heldigvis :)

Magefølelsen min sier at når han blir 10 år er han moden nok til å håndtere en mobil. Dog skal det sies at han håndterer min iPhone med imponerende presisjon på spillefronten. Men ved 10 års alder vil jeg tippe på at han er stor nok til å kunne forstå bruken av mobiltelefonen, samt til en viss grad ha økonomisk forståelse ved bruken av den.

Han svarer: "Men mammaaaaaa.... det er mange på skolen som har mobil asså!"
"Det spiller ingen rolle" svarer jeg, "Når du fyller 10 år skal du få mobil" Fortvilet himler han med øynene og slenger seg bakover i sofaen... Jeg fniser litt inni meg av hans herlige fortvilelse, som han utfører med innlevelse bare shakespeare kan matche.

Jeg gjorde litt research på dette med barn og mobil. Og vet dere hva? Hele 90 % av barn mellom 9 og 16 år har mobil. Barn bruker mobilen mest til å snakke, sende SMS og ta bilde. 40% har mobilabonnement registrert på foresatt, mens 31 % har kontantkort.

Hos de ulike abonnement leverandørene som telenor, tele 2 og chess får du abonnement som er skreddersydd for barn og som gjør mobilbruken sikker og trygg for både barna og for foreldrene. Jeg tenker at det er godt det er blitt tryggere for barn å bruke mobil.
Samtidig har vi vel alle hørt historier om bar og unge som har blitt mobbet via mobiler og bilder som har kommet på avveie. Vi lever i en høyteknologisk verden folkens. Her er det bare å forberede barna sine på best mulig måte. Både de gode og de mindre gode sidene ved den.

Har du erfaringer eller morsomme historier om barn og mobilbruk? Legg igjen en kommentar da vel :)

Jeg legger ved en liten filmsnutt av min eldste sønn som spiller på iPhone. Konsentrert eller?




5 kommentarer:

  1. Jeg tror i grunn at du ser på det hele med feil øyne. Det er ikke selve mobilen som er det spennende, men teknologien, spill, musikk, bilder, video osv. Et annet poeng er at det er viktig for barna i dag å å henge med på teknologien. Selv om ikke du hadde mobil da du var liten og forsto dette, så er dette en helt vanlig verden i dag for våre små. De vet ikke om en verden uten. Jeg er helt sikker på at dine barn har spurt deg. "Hva slags mobil hadde du da du var liten?" Dette med mobbing over mobil er bare ennå større grunn til å lære dem rett bruk av mobilene fra dag en. En annen ting er at mobilene blir mer og mer små datamaskiner med utrolig mye nytte og læring. Det er ikke så mange årene siden at man utstyrte barna sine med personsøkere. Nå kan de ringes også. Og kontantkort er helt greit. Men god forklaring på at det ikke skal brukes opp. Eksempelvis kan de ringe foreldrene f.eks 3 ganger og legge på så kan foreldrene ringe tilbake. Internett og slik kan man sette foreldresperre på med en kode. Alt i alt tror jeg det er oss foreldre som frykter mer enn barna :)

    SvarSlett
  2. Juhuuu, endelig en som er uenig!

    Jeg tror også at de er mest interressert i spillene og selve teknologien ved mobiltelefonene, men det får de flust av erfaring med på andre måter, så en mobiltelefon trenger man ikke til det. Tro meg, de henger med på teknologien uten egen telefon. Dessuten er det ikke derfor barn får telefon av foreldrene sine (tror jeg), det er fordi de skal være lett å få tak i når det er middag, når de må inn til kvelden osv. Jeg vil tro det er de færreste som får så flotte telefoner av foreldrene sine at de kan brukes til fancy spill, internett osv. Jeg hadde i hvertfall kjøpt den aller enkleste utgave siden hovedmålet med den var å kunne kontakte hverandre ved behov...

    Jeg husker godt personsøkerene. Flott liten oppfinnelse som funket for noen, mens andre bare rota den bort, glemte å ha den på seg eller latet som den ikke virket for å få være ute litt lenger...

    Ingen av mine barn har spurt meg hva slags mobiltelefon jeg hadde da jeg var liten. De har null peiling på merker...og ikke hadde jeg kunnet svare de heller. Jeg husker bare at den var stor og tung ;)

    Jeg er for all del ikke redd for mobiltelefoner, mitt poeng er at barn får de alt for tidlig....enkelt og greit...

    SvarSlett
  3. Jeg kan ikke være enig i at man avfeier mobilteknologien mot annen teknologi. Alt går i en tråd med hverandre. Det sier kanskje noe om din kunnskap rundt dette ;) Du spør, hva skal han med mobil. Jeg spør deg, hvorfor kan han ikke ha en? Fordi du av prinsipp mener det er feil? Du legger jo faktisk flere gode argumenter i svaret ditt på hvorfor de kan ha en mobil. Man får mobiler i dag til 300kr på Europris, så nei man trenger ikke bruke mye penger. Og det er enkelt å skaffe billige mobiler av voksne som stadig bytter ut sine for nye utgaver. Barna har nok ikke spurt deg ennå, ettersom de ennå ikke har sine egne ;) Og de er nok ikke så opptatt av merker, men hvordan de så ut....Men du overså uansett poenget mitt der. De vokser opp med dette rundt seg. Dermed blir det vanskelig å si at det er for tidlig. Mobiler er ikke lenger en voksengreie eller ungdomsgreie. Det har blitt en allmengreie. Men dine har kanskje heller ikke xbox, playstation, mp3 spillere osv heller?

    Uansett.. om prinsippet ditt står, er det heller ingen sak å diskutere ;) Og, din mening skal jo helt klart få lov til å bestå, jeg er bare ikke helt enig i den. For 10 år siden ville jeg svart ja.. men ikke i 2011 :)

    SvarSlett
  4. Det er klart at han KAN ha en mobil, men JEG mener at han ikke trenger den, han har ikke behov for den. Han kan nå meg om han trenger det uten å ha en mobil. Jeg vil tro at han også vil komme til å legge den igjen både her og der. Ikke fordi han er mer vimsete enn andre på sin alder, men litt fordi han har to "hjem" han må forholde seg til og da er det lett at det går i surr når man skal holde orden på hvor alt er. Og skal han først ha en mobil så er det ikke min jobb å passe på den. Det kan godt være at det fungerer for andre, men jeg velger å ikke gi mitt barn mobiltelefon i den alderen han er nå. Enig med deg i at mobiltelefon ikke koster særlig mye, det er det fine for de som velger å gi barna sine en mobil uten at det blir en stor kostnad av det.

    Joda, mine barn har playstation, DS og PSP i tillegg til at de får lov til å spille på min telefon. Så de har nok av dippedutter som de får holde på med i tillegg til datamaskin og Ipad. Jeg er ikke redd for at de henger etter i utviklingen for å si det sånn. Og jeg er aaaabsolutt ingen motstander av tekniske dippedutter som følger med hele "allmenngreien" som du kaller det ;)

    SvarSlett
  5. Forøvrig har jeg ikke hørt et ord om å få mobil siden jeg skrev dette innlegget... så kanskje det bare var et flash?

    SvarSlett