tirsdag 2. april 2013

Vår og storebror- magi...

Det er vår.
Endelig... selv om det kommer noen dryss i ny og ned med snø, er det vår. Endelig!

Våren, med lysere kvelder, småforvirra unger (grunnet de lysere kveldene), hestehov som kjemper seg gjennom snøen og fuglekvitter. Endelig synger fuglene. Balsam for sjelen.

Ungene velger joggesko fremfor sherroxer. Boblejakka er dumpa til fordel for en tynnere vårjakke.
Mamma samler fregner på verandaen og maler en vegg gul.

Minstemann har tatt en stor og viktig beslutning. Ingen SFO på han til neste år. "Jeg har faktisk blitt ganske stor mamma". Mamma vet, men må overbevises. "Du får vise meg at du får til dette da" sier mamma og vet at hun herved har trigget minstemann sitt konkurranseinstinkt. "Klart jeg får det til", sier minsten..."Ingen problem mamma".

Minstemann tar buss hjem, minstemann ringer mamma som avtalt når han kommer hjem, minstemann lager seg mat, minstemann gjør lekser...uten problem. Og storebrr passe på, følger opp at avtaler blir holdt, mammas høyre hånd. Mamma er overbevist. Overrasket over hvor aldeles smertefritt dette har gått (så langt), men overbevist. Mamma belønner med mengder av ros og en liten premie. "Dette gikk jo helt aldeles strålende det jo!". "Men det var jo det jeg sa jo mamma! Og jeg har faktisk blitt storebror da, så da er jeg jo faktisk ikke liten lenger."

Og mamma forstår. Han er faktisk ikke så liten lenger...og ikke lenger minstemann. Han har blitt storebror, til ei lita prinsesse, verdens vakreste lillesøster. Så nå er det endelig hans tur til å utøve litt storebror-magi og vise at han også kan.

Jeg tror dette kommer til å bli en veldig fin vår.



Storebror Henrik 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar