søndag 27. februar 2011

Ett menneske, to språk.

Vi er Trondheim på en mini- vinterferie, og etter 6 timer i bil blir vi møtt med et "Heiiiiiiiiii" og en stabbende Emrik i fullt driv mot oss i gangen. Armene høyt i været, et vakkert smil og verdens beste klem. Jeg har ikke sett prinsen på to måneder, men likevel kommer han mot meg med åpne armer. Verdens beste Emrik.

Han fyller to år til sommeren og er allerede godt igang med livet. Han går, prater, leker, synger, danser, ler, hopper, sitter på do, sier ifra når han vil noe, og når han IKKE vil noe. Han tuller og tøyser. Han er selvstendig, og han lærer. Hele tiden lærer han. Han observerer sine eldre søskenbarn som har kommet på besøk og hermer. Hermer, prøver ut og lærer. Og sannsynligvis har han, som alle barn, trillet sine foreldre rundt lillefingeren slik at han kan få det slik som han vil når han finner det for godt.

Og jeg lar meg imponere over hans kommunikasjonsevner til tross for at han stort sett bruker lyder som Ooooo, Aaaaaa, Baaaa, Uuuuuu, yoooooo, maaaaaa og Iiiiiiii. I tillegge til alle lydene har han et kroppsspråk som er intet mindre enn imponerende. Jeg tar meg selv i å tenke at det MÅ finnes gener i den gutten som stammer fra sydligere strøk. For her er det ansiktsuttrykk og veiving med hender i alle himmelretninger for å understreke en følelse eller en viktig beskjed. Som når han holder hendene på kinnene sine og blir overrasket eller forskrekket og sier "ååååååå" med trill rund munn, som kan bety noe sånn som: "Oj, hva skjeddde nå?". Eller når han slenger hendene i været og roper "Oooooojjjj" når han blir imponert over noe, eller når han legger hendene i kryss over hjertet sitt når han skvetter og ser på de voksne for å få en tilbakemelding på om dette er farlig eller ikke.

Små barn har en egen evne til å bruke kroppsspråk på en slik måte at det understreker følelser, meninger eller beskjeder de formidler til oss. Det blir viktig for oss voksne å se og tolke disse uttrykkene. Ta deg tid til å se på barnets bevegelser og ansiktsuttrykk når det kommuniserer med deg. Da blir det lettere å forstå hva poden vil fortelle deg, og kanskje oppdager du plutselig hva det er den lille prøver å fortelle deg. Kroppsspråk er igrunn et interessant tema. Vi har vel alle møtt noen som sier en ting, men som med kroppsspråket sier noe annet? Hva gjør du da? Stoler du på at det som blir sagt stemmer, eller er det kroppsspråket vi stoler mest på? Jeg tror kroppsspråket også forteller mye om personligheten til et menneske. Oj, oj, oj dette er et spennende tema kjenner jeg. (Thomas, forbered deg på en kveld med rødvin og poppling om kroppsspråk) Men dette var en liten digresjon...Tilbake til Emrik.

Dagens favorittøyeblikk er da han sitter på do, for jada han sitter på do denne karen her, og han roper på sitt vis at jeg skal komme. Så sitter han der da fine lille gutten,på do med verdens største solbriller på nesen og trutmunn... han skal ha nuss. Og så skal jeg ha solbrillene på, slik at han kan få nuss med meg. Etterpå viser han hvordan han er sterk når han sitter på do, han tar i av alle krefter og er tydelig stolt når tante blir imponert. Eller når han sitter på fanget og bare koser, lenge, mens vi ser på tegnefilm og han stryker de små fingrene sine over hånda mi. Eller når han danser på sin egen vidunderlige måte når han hører musikk.

Herlig, og tvers gjennom god som gull. Tantes favoritt-Emrik<3
Ja, jeg liker tantejobben.

Verdens fineste Emrik.

Foto: Vegard T Blakstad.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar