torsdag 24. februar 2011

Guttefarge og jentefarge!

Jeg og minstemann kjøpte ei bok i gave i dag til ei jente som skulle feire 5 års dagen sin. Jeg ba om å få den pakket inn og damen bak disken tok frem et nydelig grønt gavepapir. Etter at hun hadde fått på papiret tok hun tak i et blått bånd for å ha rundt pakken, plutselig snur hun seg mot meg og sier: "Er det til en gutt eller en jente?" Inni meg tenkte jeg: "Spiller det noen rolle?". Likevel svarte jeg at gaven var til en jente. Hun slipper tak i det blå båndet og tar isteden hvitt bånd på pakken...

Jeg vet at hun mente det godt da hun spurte hvem pakken var til, men spiller det virkelig noen rolle? Virkelig? Det er gavepapir og et bånd vi snakker om her. Kanskje det minst interessante for bursdagsbarnet...

For å være helt ærlig er jeg stuplei av alt som heter guttefarger og jentefarger. Heldigvis er ikke mine gutter så opptatt av det, så når vi er ute for å kjøpe klær ønsker de seg både lilla, rød, gul og andre såkalte jentefarger.

Men å gå inn på f.eks H&M gir meg innimellom fnatt. Kanskje spesielt da guttene mine var babyer og de trengte nye klær. I perioder var det stort sett hodeskaller, flammer, monstre, superhelter og andre skumle eller tøffe saker på klærne. Det er en baby jeg skal kjøpe klær til her folkens. Ikke et Bandidos- medlem! Heldigvis fantes det også et bittelite utvalg av nøytrale klær, men det var ikke særlig spennende saker de hadde å by på... Jeg sneglet meg fordi hyller med fargerike og herlige klær til jenter i samme butikk, men straks jeg kom over i seksjon for gutteklær forsvant alle de friske fargene. Her fant jeg stort sett klær i fargene sort, brun, grå eller blå. Og i forhold til jentene som har opptil flere stativer med smykker, klemmer, strikk, diademer, og andre prinsesseaktige saker som små tryllestaver, englevinger, glitterhansker osv, så finner du, om du er heldig ei kasse med litt "stuff" i til guttene...

Nå skal det sies at hodeskallene har funnet veien til jenteklær også. Til min store overraskelse oppdaget jeg en dag at mønsteret på kjolen til ei jente på barnehagen var små hodeskaller med en sløyfe på hodet!?! Jeg måtte nesten le da det gikk opp for meg at det var massevis av små hodeskaller på kjolen hennes. Jammen meg har de ikke klart å drysse på noen hodeskaller på den ellers så lekre rosa kjolen.

Er det bare jeg som er gått på en hodeskallemonsterflamme- smell? Er det bare jeg som lengter etter friske og fargerike klær til gutter?  De kommer til sommeren, det gjør de alltid, men resten av året da folkens? Kjære klesindustri... I WANT COLOURS

Men nok av negativiteten Lotta! Jeg er da oppdratt i positivitetens ånd! Fått det inn med morsmelka faktisk. Jeg elsker farger! Ja, jeg virkelig elsker farger. Så får jeg heller grave litt lenger inn og bak i butikkhyllene for å finne de fargerike skattene. For det er de jeg vil ha.


        
Fine gutter i fine farger. 

1 kommentar: