søndag 22. mai 2011

Ut på tur...

I dag har jeg og guttene vært på fjelltur. Vi er så heldige å ha skog og fjell rett utenfor døra! Denne gangen gikk vi sammen med venner, både store og små. Sekken ble pakket med kakao, epler og polarbrød. Været var bra, både opphold og temperatur opp imot 20 grader! 

Guttene freste oppover mot toppen, mens mor peste litt bakerst i rekka...jeg MÅ komme meg mer ut på tur!

Det fine med barn er at de skal utforske alt de kommer over langs veien. Det skal klatres, undres, pirkes, kastes, plukkes, lempes og hoppes.  Og det skal de få tid til for her ligger det mye læring. La de få undre seg over alt de kommer over på tur. det er her opplevelsene ligger for barna. De er ikke så opptatt av å nå toppen, det er vi voksne det...

Fredrik hadde med egen liten "plukkepose" til insekter han eventuelt skulle komme over på turen. Den ble fylt av maur... 

                                    Fredrik og Sander                                              Fredrik og Henrik

                 Prinsesse Andrea. 


           
            En liten hvil i "hengekøya"


Henrik er en skøyer og elsker å løpe litt i forveien, gjemme seg bak et tre,  hoppe frem og skremme livet av meg når jeg aner fred og ingen fare. 

Henrik gjemmer seg for mamma. 


På toppen av "Skiheisa" var det pause og kos med pannekaker som Anette hadde tatt med. 

                                          Anette og Andrea.                                                            Henrik 

Anders, Mats og Karianne

Etter pannekake- pausen gikk vi videre mot "Høgkubben". Vi kom vel halvveis før vi innså at nok var nok... Når barn legger seg flate og ikke lar seg lokke av sjokolade, da vet man at det er på tide å snu. Er det nok, så er det nok... Så da snudde vi, tok en sjokoladestopp på skiheisa og ruslet hjem. Det vil si, ungene freste avgårde mens vi voksne prøvde å holde følge. 

Henrik 

Henrik i lyngen

Fredrik i lufta!

Andrea og meg.

Andrea og Anette. 

Alt i alt var det en utrolig flott tur. Glade barn, glade voksne. Da vi kom hjem kom en nydusjet Fredrik og slengte seg rundt halsen min. "Tusen takk for en kjempefin dag mamma" Jeg kan love at mammahjertet gjorde et ekstra hopp da... LYKKE!
Jeg er veldig glad i gå gå tur sammen med barna mine, skape noen minner og ikke minst gode vaner for fremtiden. Snart skal vi tilbringe noen dager i Bergen, og da skal vi i hvert fall sette av tid til noen fjellturer i de vakre fjellene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar