mandag 13. juni 2011

Å lære med hele kroppen!

Har du noengang tenkt på at det er nettopp det vi gjør? Vi lærer med hele kroppen helt fra vi er små. Alle bevegelser vi utfører med kroppen innebærer sansing, som gir stimulering, som gir trening, som gir utvikling!
Vi vet jo alle at det er viktig å være i bevegelse, men visste du at bevegelse er viktig for sansene dine? At det er en sammenheng mellom hvor godt du behersker ulike ferdigheter med kroppen din, og hvor mye du har fått stimulert de ulike sansene dine i oppveksten?

Jeg driver å forsker på dette for tiden...eller.. jeg forsker ikke, jeg leser forskning som andre har drevet på dette. Og jeg lar meg fascinere! Det er virkelig et spennende område for en pedagognerd som meg...

Saken er at helt fra vi er født må sansene våres stimuleres for at vi skal kunne utvikle oss. Og det gjelder alle sanser! Hvis noen av sansene våre ikke får nok stimuli vil det kunne føre til at vi blir hengende etter på ulike områder. Vi blir understimulert.

Et annet spennende og fascinerende faktum er at vi er ulike når det gjelder hvor mye stimuli som skal til før vi "reagerer". Tenk bare på deg selv eller barna dine. Noen av oss kan løpe barfot over grusen, mens andre synes det er helt grusomt. Noen av oss klipper av merkelappen i genseren fordi vi stadig går og kjenner på at den klør og irriterer. Noen av oss kan lese avisen, høre på radio og se på TV samtidig, mens andre må ha fullstendig stillhet for å kunne konsentrere seg om den ene tingen man holder på med.
Hvilken av disse er du ?

Er det ikke helt utrolig snodig?
Egentlig ikke...det handler rett og slett om at vi tar imot ytre stimuli på ulike måter. Noen trenger lite stimuli for å "reagere", mens andre trenger mye stimuli.

Jeg tenker å blogge mer om dette teamet. Jeg har en vidunderlig (pedagognerdebok) som sier noe om alle de ulike sansene og hvorfor det er så viktig å få stimulert disse. Den har også i bøtter og spann av aktiviteter/ leker du kan gjøre sammen med barna dine for at de skal få stimulert de ulike sansene. Jeg lover deg at DETTE bør du få med deg !


To be continued!

Onkel Vegard og Fredrik ute på padletur.
Stimulerer blandt annet synsansen, vestibulærsansen (balanse),
 og gir øvelse i koordinering av armer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar