tirsdag 14. juni 2011

Skremmer vi barna våre til lydighet?

Hvis du ikke kommer så drar jeg bare!

Hørt den, eller brukt den selv kanskje?  Det har jeg, noen ytterst få ganger, men jeg HAR brukt den.... og jeg blir så vannvittig irritert på meg selv når jeg gjør det... For det er igrunn en fryktelig ting å gjøre mot et barn. For du sier faktisk at "hvis du kommer nå, så DRAR JEG FRA DEG!" Naturligvis er det en snustom trussel som du (forhåpentligvis) aldri kommer til å gjennomføre, men kan du tenke deg noe mer skremmende enn å bli forlatt av det tryggeste i hele verden? Kan du tenke deg hvor redd et barn blir når vi voksne tar oss den frihet  til å true med at vi skal forlate det? Jeg får frysninger...
Dog skal det sies at voksne ikke mener noe vondt når vi sier dette, men vi VET hvilken effekt det har. I hvertfall de første fire gangene... Den femte gangen er du avslørt og du ender sannsynligvis opp med å bære barnet ditt under armen. Det fantastiske er at vi fortsetter å bruke den samme teknikken uten at den har noen effekt.

Jeg lurer på om det faktisk ikke er lov engang?!?

La meg sjekke...

Jepp, ganske riktig....For en tid tilbake ble det gjort en endring i barneloven. I loven presiseres det at barn ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs opptreden. Dette kan for eksempel omhandle innelåsing av barnet i et rom, bruk av trusler om straff eller trusler om at barnet skal bli forlatt eller skadet, latterliggjøre 
barnet mens andre hører på eller følelsesmessig avvise barnet.

Du kan lese en artikkel om denne lovendringen her

Ser man det, ser man det....

Takk og lov for at det finnes fornuftige mennesker som lager slike regler og lover for barna våre. For når man er barn er det nemlig ikke så enkelt å si ifra... Det er det vi voksne som må hjelpe til med. I hvert fall når det kommer til alvorlige saker hvor barn trenger hjelp fra oss voksne. Og jammen har jeg ikke blogget om det tidligere. Dette kan du lese om i innlegget: Å være den ene.


Det forundrer meg (og fascinerer meg, som den pedagognerden jeg har blitt) at voksne til stadighet skal straffe eller irettesette barn ved å true med å ta bort et gode, eller skremme med tomme trusler.
Hvis du ikke slutter å grine så får du ikke lørdagsgodteri...
Hvis du ikke gjør som jeg sier så kan du bare glemme å dra på lekeland... ( her er du GARANTERT å "helle bensin på bålet")
Hvis du ikke holder opp med å leke med ball inne så tar jeg den fra deg...
osv, osv... Men folkens.. det er jo BARN! Hva med å forklare HVORFOR de ikke kan spille ball inne?
Eller hva med å senke kravene litt, ofte har vi nemlig skyhøye og uoverkommelige krav til barn.
Så kanskje er det på tide at vi voksne tar oss sammen og tenker før vi åpner munnen når vi snakker til barn?

Dette ble et "strengt" pekefingerpedagognerd-innlegg, men kanskje det faktisk er på tide å slutte med alle de tomme truslene( som vi aldri gjør alvor av) og heller ta helomvending og si noe med en mer positiv klang. Tro meg, det er faktisk mulig... Og vet du hva? Du vil mest sannsynlig få et barn som ikke gråter og setter seg på bakbeina også.
HURRA, EN VINN- VINN SITUASJON! Det kan jeg like.

3 kommentarer:

  1. Krysser fingrene for at noen kommenterer dette innlegget. Vil tro noen der ute har (sterke) meninger om temaet?

    SvarSlett
  2. Eksempelvis...
    Barnet er svært trassig,, meget bestemt.
    Alle bellønningssystem er oppbrukt eller virker ikke.
    Samtaler fungerer ikke. Hva da?
    Litt på spissen, men svært mange opplever dette..
    Konsekvenser er svært viktig for barn. Trusler derimot..
    Men hvor går grensen? Er husarrest f.eks en trussel eller en konsekvens?
    Å si at det er skremmende å gi beskjeder om at man skal reise fra barnet kan høres riktig ille ut.. Men det virker i de fleste tilfeller..
    Og har barn virkelig vondt av det, eller kan man i ditt eksempel faktisk ta den samtalen ETTER man har tatt et slikt valg/trussel/avgørelse?
    Finnes det noen god fasit på barn?

    SvarSlett
  3. TUSEN TAKK FOR KOMMENTAR!!!!

    Heldigvis finnes det ingen fasit. Det ville nemlig bety at alle barn var like... DET hadde vært kjedelig!

    Belønningssystemer er fine, men det er ikke alltid de fungerer. Dessuten synes jeg ikke man skal bruke belønning på alt og ingenting.. det får da være måte på. Jeg synes igrunn at tydelige og klare beskjeder skal være nok. Man skal ikke være nødt til å snakke/forklare/diskutere seg i hjel på enhver ting...

    Enig i at det kan være vanskelig å vite helt hvor grensen går, men jeg tenker at magefølelsen vil si ifra om du har tråkket over grensen.. på en annen side har vi alle ulike grenser og kanskje er det derfor vi bruker så ulike teknikker overfor barn?

    Husarrest kan brukes som konsekvens, men jeg tror mange bruker det som en trussel...

    Etter å ha jobbet i bhg i mange år kan jeg med hånden på hjertet si at det er laaaangt fra ofte det fungerer å si at "nå reiser jeg fra deg". i 9 av 10 tilfeller er barnets reaksjon gråt, stress og redsel eller at det rett og slett setter seg enda mer på bakbeina fordi barnet vet at foreldrene aldri mener alvor.

    SvarSlett