Jeg har vært så heldig å få lov til å jobbe med barn i 10 år og jeg har ikke tenkt å gi meg ennå. Noen ganger har jobben vært lekende lett, andre ganger vanskelig og krevende. Men alltid lærerik! Det har vært 10 år med lek og læring, både for barn og voksne. Jeg har fått jobbe sammen med mange dyktige voksne som virkelig KAN barn, og jeg har fått bli kjent med enda flere barn som også har lært meg ett og annet om det å være barn. Alle disse små og store unike på hver sin måte. Jeg har blitt kjent med mange fantastiske foreldre, og fått små innblikk i livene deres, før de går videre over i skolesystemet. Av og til skulle jeg ønske jeg kunne beholde de litt lenger...eller at de får et barn til ;)
Jeg lar meg stadig imponere over hvor kunnskapsrike barn er. De voksne må bare lære seg å slippe barna til, slik at de kan få vist det de kan!
Da jeg var liten, kan jeg huske at både i barnehage og i skole var det den voksne som lærte barna alt som var verd å vite. Alt fra hva som skjedde om høsten når trærne feller bladene til hvordan en gulerot gror fra frø til grønnsak. Men gosh så kjedelig det var...
Jeg sier: La barna få komme ut og oppleve! Send de ut om høsten, la de se de gule bladene, føle på den kalde og fuktige jorden, lukte på løvet, smake på eplene som ennå henger på treet og høre på høststormene. Dette gir barn inspirasjon! Når barn får lære om høsten på denne måten, kan du få fantastiske uttrykk tilbake fra barna i form av kunstneriske maleri, vakre dikt, og ikke minst kunnskap som blir sittende i barnas hoder. Dette er Learnig by dooing!
ET BARN HAR HUNDRE SPRÅK
Et barn er skapt i og av hundre:
Barnet har hundre språk
hundre hender
hundre tanker
hundre måter å tenke på
å leke på, å snakke på
Hundre – alltid hundre
måter å lytte på
å overraske på og elske på
hundre gleder
for å synge og forstå
hundre verdener
å drømme
Barnet har hundre språk
men har blitt frarøvet nittini
Skolen og kulturen
skiller hode fra kroppen
Og barnet blir fortalt:
å tenke uten hender
å handle uten hode
å lytte uten å snakke
å forstå uten glede
Og elske og fortrylles
bare til jul og påske
De blir fortalt:
å oppdage en verden som allerede finnes
og av hundre blir de frarøvet nittini
De blir fortalt:
at glede og arbeid
virkelighet og fantasi
vitenskap og forestillingsevne
himmel og jord
fornuft og drøm
ikke passer sammen
Kort sagt blir de fortalt at hundre ikke finnes
Men barnet sier:
VISST FINNES HUNDRE
Loris Malaguzzi
Jeg liker dette diktet så godt fordi det sier noe om hvordan barn tenker. De tenker på en helt annen måte enn oss voksne. Jeg tror voksne som jobber med barn, må øve seg på å tenke som barn. Jeg tror vi må tørre å slippe oss litt løs og prøve å huske hvordan det var å være barn.
Kan du huske hvor deilig det var å ligge på bakken og slippe småstein ned i kummelokkene, hvor spennende det var å slippe en kvist ned i elven og følge den nedover strømmen, hvor deilig det var å løpe uten sko om sommeren, hvor koselig det var å bygge hytte av stoler og tepper og få kjeks til hyttemat, hvor godt det føltes når du endelig klarte å klatre opp i det største treet, og hvor uendelig trygt det føltes å bli trøstet av mamma eller pappa når man hadde slått kneet.
Gi deg selv et lite minutt til å tenke tilbake og hente fram alle de følelsene disse opplevelsene ga deg.
Tenk så heldig jeg er som får lære noe nytt av barn hver eneste dag!
Fiint dikt! Her skal det følges med!!
SvarSlettÅ så kjek!
SvarSlettTusen takk Therese og Cecilie :)
SvarSlettElsker dette diktet jeg også!! Sier utrolig mye om hvordan barn tenker og gir oss voksne mye å tenke på i arbeid med barn!!
SvarSlett