onsdag 16. mars 2011

Alle de andre får lov...

Lørdag morgen. Jeg henter klær til minstemann, og vet allerede at han kommer til å protestere på genseren jeg har funnet frem, til tross for at den er helt ny. Den er litt i grønneste laget. I mine øyne herlig grønn, skjønn og frisk, og han ga meg "tommelen opp" da vi kjøpte den. Jeg fisker med meg den kuleste t-skjorta i kommoden og vet at den vil han i hvertfall ha på.

"Se her Henrik, nå skal jeg vise deg noe utroooolig kult!". "Ka da?" svarer han någet skeptiskt....
"Dette er jo en veldig stilig t-skjorte, og det er jo dumt at vi ikke kan se den når den er under genseren. Så jeg vet noe smart vi kan gjøre!" Kjapt putter jeg genseren inn i t- skjorta slik at den kommer utenpå genseren. Litt overrasket over min (geniale) ide, kikker han på meg, fremdeles litt skeptisk...

Jeg fortsetter: "Du vet Ivar og Ole på barnehagen? De bruker å gjøre slik, t-skjorta utenpå genseren. Og jeg har sett flere andre som også bruker det altså!" Henrik tenker seg om...joooo, kanskje det.. hvis du sier det så mamma, tenker han nok. Han tar på seg genseren, med t-sjorta utenpå og går ut av soverommet...med en antydning til attitude...han har jo på seg noe utrooooolig kult.

Så sier samboeren min som har observert det hele, og naturligvis vært veldig enig i at dette faktisk var utroooolig kult. "Nå fikk jeg en ide til noe du kan blogge om. La du merke til hva du nettopp gjorde?" "Eeeh..nei, hva gjorde jeg?" "Du brukte nettopp en teknikk som barn ofte bruker på oss voksne!" "Hæ?"Jeg henger fremdeles ikke med. "Du vet jo at barn ofte kan si f.eks: Men alle andre har det! Alle andre får lov osv. Nå brukte du nettopp den samme teknikken for å få Henrik til å ha på seg den genseren med t- skjorten utenpå selv om det er noe han vanligvis ikke bruker. Du brukte teknikken for å få igjennom noe du hadde lyst til"

"Guri, ja det gjorde jeg faktisk! Du har rett." Tenk at jeg gjorde det...umiddelbart får jeg litt dårlig samvittighet. Jeg vet jo så alt for godt hvilken respons jeg gir til mine barn når de bruker denne teknikken på meg. Ca 85% avslag. Dog skal det sies at barn bruker denne teknikken når de har veldig lyst TIL noe, eller lyst PÅ noe. ALLE ANDRE betyr ikke nødvendigvis alle. Det kan bety en eller to av kompisene. Og de bruker teknikken når de synes noe er urettferdig. Det er urettferdig at andre får, men ikke jeg. Og de gjør jo nettopp det vi har lært de opp til. At rettferdighet er viktig og at de skal si ifra om de føler seg urettferdig behandlet. Urettferdighet skal ikke godtas.

Er ikke barneoppdragelse en forunderlig greie? Se bare hvordan alt vi lærer barna påvirker små hendelser i hverdagen, og hvordan vi selv faktisk bruker de samme teknikkene som barna uten at vi tenker over det.

Forunderlig og veldig interressant, syns du ikke?

Henrik ( iført mammas geniale idé) og onkel Vegard. 

Foto: Vegard T Blakstad

1 kommentar:

  1. Hahaha,neimen om vi tenker over våre handlinger alltid.Mon tro om barna lærer av oss voksne.Genialt:)

    SvarSlett