tirsdag 27. september 2011

fruktsalat...

Å begynne i tredje klasse har sine fordeler.

- Man flytter over i et nytt bygg på skolen.
- Man har full kontroll på det å ta buss.
- Man blir løpt etter av jentene og hvis man er riktig (u)heldig blir man nusset på!
- Man vet nøyaktig hva som er lov og ikke lov.
- Man blir den perfekte læremester for lillebror i 1. klasse.
- Man får velge mellom ulike aktiviteter i SFO tiden.

Fredrik valgte matlaging. I mitt hode trodde jeg han skulle ha matlaging hver uke, men det var naturligvis veldig mange andre som også valgte dette, så da har han fått tildelt to datoer i løpet av høsten hvor hans gruppe skal lage mat. Mamma er uansett veldig glad for at han valgte nettopp matlaging. Jeg koser meg når jeg lager mat og krysser fingrene for at også barna mine skal bli glad i å lage mat...helst fra grunnen av for da blir den så innmari god! Lillebror er vel den som er mest ivrig på å hjelpe til på middagsfronten, men grunnlaget tror jeg er lagt for kommende matlagingsinteresse ettersom vi stort sett lager all mat fra grunnen av. Det er gøy, spennende og skikkelig NAMMIS!


For et par uker siden hadde han sin første gang på skolekjøkkenet. Han krysset fingrene for at de skulle lage noe nammis. Pannekaker? Vaffler? Boller? Jeg gjorde en avtale med han at samme hva han lagde måtte han lage det samme til oss hjemme.

Fredrik kom hjem og fortalte stolt at de hadde laget fruktsalat! Han ramset opp alle ingrediensene og hvordan de hadde laget den. Mamma tenkte: "Jøss! Et sunt alternativ! Ikke verst" Helt til han kom til slutten av oppskriften....vaniljesaus og melkesjokolade... He, he så fikk han noe skikkelig nammis likevel da.

Som avtalt laget han fruktsalat til oss hjemme. En ordentlig nammis-salat! Og gjett om han var superstolt da både mamma og lillebror eeeeelsket den! Vi gleder oss til neste herlige rett fra skolekjøkkenet.

 Druer

 Melkesjokolade

 Banan

 Lillebror får hjelpe til. 

 Eple

 Vaniljesaus
Legg merke til håndgrepet på vaniljesausboksen...

 Youghurt

 Pære

 Blande

 Dele

Nyte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar